Lucidpress-verkkolehti lukion äidinkielen opetuksessa, osa 1

Seuraava suunnitelma liittyy Digikehittäjäopettaja-koulutuksen tehtävään 2.3a, jossa tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa opetuskokonaisuus jollain itselleen uudella teknologialla.

Verkkolehden tekeminen Lucidpress-julkaisupalvelulla osana lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kurssia ÄI2 tekstien rakenteita ja merkityksiä

Käytettävät teknologiat: Lucidpress (ensisijainen), lisäksi Google Docs -tekstinkäsittely, Google Drive -tiedostonjako, verkon kielenhuolto- ja kirjoitussivustot (esim. Kirjoittajan ABC, Jukka Korpelan Nykyajan kieliopasKielijelppi) sekä erilaiset tiedonhakupalvelut (mm. Google, Helmet.fi, Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu) Mikä Lucidpress on? Pilvipohjainen julkaisu- ja taitto-ohjelma. Mitä Lucidpress maksaa? Opettajat voivat pyytää opetuskäytössä ilmaisen käyttäjätilin osoitteessa: https://www.lucidpress.com/pages/education/K12. Tilin voi jakaa 5-30 käyttäjälle, jolloin esimerkiksi koko oppilasryhmä voi käyttää palvelua. Mihin Lucidpressia voi opetuksessa käyttää? Sen avulla voi luoda erilaisia digitaalisesti jaettavia, tulostettavia tai painettavia julkaisuja, kuten lehtiä, julisteita, esitteitä ja kutsuja. Opetuskäytössä Lucidpressin avulla voi luoda esimerkiksi kurssilehden. Mitä hyvää Lucidpressissa on? Palvelussa on runsaasti valmiita malleja erilaisille julkaisuille, mikä madaltaa käytön kynnystä ja tekee siitä myös nopeampaa. Malleja voi muokata vapaasti tai aloittaa täysin tyhjästä pohjasta, jolloin taitto on tehtävä itse. Julkaisuihin on helppo lisätä tekstiä ja kuvia. Valmiit julkaisut voi ladata PDF-, PNG- ja JPEG-tiedostona tai upottaa suoraan esimerkiksi koulun verkkosivulle. Creative_commons Taustaa

Olen pitkään etsinyt lukion äidinkielen opetukseen sopivaa julkaisuohjelmaa, jota voisi käyttää esimerkiksi julisteiden, esitteiden ja kurssilehtien tekemiseen. Adoben InDesign on turhan monipuolinen ja etenkin kallis, ja ilmaisen Scribuksen käyttö on kaatunut opiskelijoiden turhautumiseen käyttöliittymään. Lucidpressiin tutustuin sattumalta huomatessasi erään toisen lukion verkkosivuilla kiinnostavan verkkolehden, joka osoittautui Lucidpress-nimisellä palvelulla tehdyksi. Tunnukset saatuani kokeilin palvelun käyttöä tekemällä muutamia pikaisia julisteita, esitteitä ja kahden aukeaman lehdykän. Kaikki toimi ilman ohjeiden lukemista ja tekeleistä tuli juuri sellaisia kuin halusin ja osasin. Positiivisen ensikosketuksen seurauksena päätin kokeilla Lucidpressia helmikuun alussa alkavalla ÄI2-kurssilla, jonka keskeinen sisältö liittyy asiakirjoittamiseen ja kirjoittamiseen prosessina. Aiemmin olen koonnut opiskelijoiden luvalla heidän kirjoittamansa aineistoesseet yhdeksi PDF-tiedostoksi, jonka olen sitten jakanut kaikille kurssilaisille. Ajatuksena on ollut, että teksteihin suhtauduttaisiin jo alusta saakka julkistettavina, minkä olen ajatellut edistävän kirjoittamiseen paneutumista. PDF-tiedostoksi kootut tekstit eivät ole kuitenkaan herättäneet kovinkaan suurta innostusta opiskelijoissa. Lucidpressin avulla teksteihin olisi helppo liittää kuvia ja käyttää erilaisia fontteja ja otsikkoja, ja erilaisten taittoratkaisujen avulla tekstit erottautuisivat toisista, mikä tekisi niistä yksilöllisempiä. Lisäksi valmiin julkaisun jakaminen koulun verkkosivulla tai sosiaalisessa mediassa olisi Lucidpressin kanssa helppoa.

Suunnitelma lyhyesti

Kurssilla jokainen opiskelija kirjoittaa ainakin kahta lähdettä (toinen painettu ja toinen sähköinen) hyödyntävän artikkelin, joka julkaistaan kurssilla koostettavassa verkkolehdessä. Alkuun sovitaan yhdessä, millaisia osioita ja teemoja lehteen tulee. Näitä voisivat olla esimerkiksi yhteiskunta, liikunta ja urheilu, muoti, ruoka, kulttuuri ja teknologia. Opiskelijat jakaantuvat pienryhmiin omien kiinnostuksenkohteiden mukaan miettimään tarkemmin mahdollisia aiheita ja näkökulmia. Lehdelle valitaan myös kokonaisuuden koordinoinnista vastaava päätoimittaja, taittaja sekä kaksi oikolukijaa. Viikoittain yksi oppitunti on toimituskokous, jossa päivitetään lehden ja artikkeleiden tilanne ja luetaan toisten artikkeleita ja annetaan niistä palautetta. Kirjoittajat palauttavat artikkelinsa sovittuun päivään mennessä päätoimittajalle, joka yhdessä taittajan kanssa koostaa lehden.

Tavoitteet

ÄI2-kurssin OPSissa määritellyt tavoitteet liittyvät esimerkiksi tekstien työstämiseen oman ja toisten arvion pohjalta, asiatekstien suunnittelemiseen ja laatimiseen sekä tiedonhakuun ja tiedon arviointiin. Suunnitellun julkaisun tekemisessä opiskelijat perehtyvät asiakirjoittamisen periaatteisiin (tyyli, jäsentely, tekstilajien piirteet, tavoitteet), harjoittelevat tekstin työstämistä prosessina (suunnittelu, kirjoittaminen, arviointi, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, muokkaaminen palautteen pohjalta) sekä hakevat ja arvioivat omaan tekstiin tarvittavia sähköisi ja painettuja lähteitä ja opettelevat lähdeviittausten käyttöä. Projekti tarjoaa luontevan tavan käsitellä digitaalisen materiaalin tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä ja esitellä Creative Commons -lisensointijärjestelmää. Lisäksi tekstin kieliasun arviointi, kommentointi ja muokkaaminen ohjaa opiskelijoita kiinnittämään huomiota tekstien kieliasuun ja sen hiomiseen. Näin yhden kurssin kokonaisuuteen suhteutettuna melko laaja ja paljon tunteja (vähintään 1/3 kurssin kokonaistuntimäärästä) vievä kokonaisuus kattaa kurssin keskeiset sisällöt mielekkään ja osin koulun ulkopuoliseen maailmaan (tekstien julkisuus) linkittyvät lehtiprojektin kautta. Tarkempi suunnitelma Tulossa 2.4a. Oman opetuksen raportointi

2 thoughts on “Lucidpress-verkkolehti lukion äidinkielen opetuksessa, osa 1”

  1. Mielenkiintoinen alustaratkaisu. Kerronpa tämän vinkiksi myös äikän kollegalleni, joka on etsinyt verkkolehdelle sopivaa alustaa. Teimme tarkoitukseen wordpress-pohjan, mutta hän voisi kiinnostua tästäkin.

    Like

  2. Kiitos kommentista! Olin etsinyt melko kauan pohjaa, joka olisi kohtuullisen helppokäyttöinen, muokattava ja helposti jaettava. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen, vaikkakin osa opiskelijoista valitteli alustavan sekavuutta. Luulen kuitenkin pienen totuttelun jälkeen homman toimineen hyvin. Lehtemme pitäisi olla kasassa ensi viikolla ja sen jälkeen arvioin, miten kokeilu onnistui.

    Like

Leave a comment